Att odla själv

Hej! Eftersom Pontus är och jobbar så får jag (hans flickvän) skriva ett litet inlägg ikväll. Jag är dock inte lika duktig på kaffe som min kära fästman men jag ska försöka få ihop ett inlägg ändå! :) Jag tänkte skriva lite om hur man kan göra sitt egna kaffe.

 

Vanliga arabica plantor finns att köpa i Sverige och vad man vet så finns det ej några giftiga bär så no worries. Man vattnar sin planta (som dessutom är hur fin som helst) regelbundet, den får ej vara torr men heller inte stå i vatten sen kan man också tillföra vanlig växtnäring en gång i månaden. Men vissa plantor blommar inte alls, detta beror på att de är självbefruktade, alltså får hanblommorna sällan bär. Om din planta blommar så ska du inte plocka de förens bären är röda. Enklaste sättet är att torka bären, på en plåt till exempel och sedan skaka om de lite då och då i 2-3 veckor. Sen är det bara att plocka bort fruktkött och hinnor så ni bara har bönan kvar. Bönan kan ni sen rosta på till exempel en stekpanna och voila! Era alldeles egna kaffebönor som är färdiga för malning! :)

 

Bild lånad från forum.odla.nu


Kommentarer
Postat av: Sabine-Välbefinnaren

älskar kaffe, men har aldrig funderat på en kaffeplanta. En sån skulle jag haft! Jag älskar att dricka kaffe, men älskar att äga plantor. =)

Svar: Hej har startad igång min kaffeblogg igen och jag kommer snart skriva ett inlägg om mina Två kaffe Arabica plantor. kika gärna in ingen. Kaffe är gott och plantor är sällskapliga :)
Pontus Unosson

2011-11-15 @ 20:27:12
URL: http://valbefinnaren.blogg.se/
Postat av: Sandra Saandriiie Åhfelt

haha ballt med en kaffe blogg, synd nog så dricker jag inte de haha :P allt bra med dig :)?

Svar: Tack för kommentaren! Så synd Då får du börja dricka :)
Pontus Unosson

2012-11-15 @ 22:48:07
URL: http://saandriiiee.blogg.se/
Postat av: Sandra Saandriiie Åhfelt

Haha njaa lite tveksam på de ;) haha

2012-11-19 @ 18:04:57
URL: http://saandriiiee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Kontakta mig
RSS 2.0