Presskanna

Att använda presskanna idag har blivit allt mer populärt för både hemmabruk och på caféer. Men vad många inte känner till eller är osäkra på är hur varmt vattnet ska vara, hur mycket kaffe man ska ha i eller hur länge den ska stå och dra innan man börjar pressa. Därför har jag gjort en liten introduktion på hur jag gör detta för bästa effekt:

 


Jag brukar säga att man ska ha ca. 2cm kaffe,
fast självklart så beror det på ens egna smak också.



Koka upp vattnet och låt det sedan svalna till 85-90 grader.
Detta gör man för att få bort syren som man inte vill ha kvar som när man gör te.



Låt kaffet dra sig i ca. 4 minuter.



Nu är det dags att pressa, pressa då långsamt. Detta ska ta ungefär 20 sekunder att pressa.
Om du fyllt upp kannan med för mycket vatten så kan det stänka ut lite så var försiktig!



Så var kaffet klart att serveras!



Tips! En bit god choklad till kaffet är en väldigt bra kombination!

 

 


Kommentarer
Postat av: Erika

Hej! Kul med en kaffeblogg! :) Jag är själv kaffenörd och kan till detta inlägget tillägga att kaffen blir ändå lite bättre om du under tiden kaffet drar, tar en sked och "skeamar", tar bort skummet som bildas på toppen. Där sitter det slaggprodukter och mycket bitterhet från kaffen, som inte alltid är så gott att ha i koppen :) Prova, och njut! Tack för en kul blogg! /Erika

Svar: Hej Jag har startat igång min kaffeblogg igen med massor av nya saker om kaffe.
Pontus Unosson

2011-11-06 @ 11:28:33
URL: http://eriikan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Kontakta mig
RSS 2.0