Rosta ditt kaffe Själv

Jag fick ett ryck idag och bestämde mig för att rosta bönor själv. Vi gick och köpte råa kaffebönor i kaffeaffären här i stan, sen började de spännande. Fram med gjutjärnspannan och nästan full värme så den blir het innan jag la i bönorna. Pannan är het och torr, jag lägger i bönorna och börjar röra med en visp. Efter 2 minuter börjar bönorna som är gröna ändra färg till gult, efter 6 minuter så börjar de knastra i pannan och färjen är nu gyllenbrun. det börjar flyga runt skallrester från bönorna efter ca 8-9 minuter så tyckte jag färgen såg bra och jämn ut så jag hälde jag över dom i en trådsil och går ut på balkongen för att snabt kyla ner dom. När bönorna hade kommit ner till rumsteperatur så kunde man känna den fina doften av kaffe. Jag malde bönorna direkt för att göra en Färsk espresso som fick en väldigt trevlig kraftig och fyllig smak med toner av citrus som är en typisk karaktär hos denna bönan. Bönorna jag använder är Yirgaceffe bönor från Etiopien.
 
Kommer göra en film ikväll med hela processen från Råkaffe till chemexkanna.
 
 
                            Rå Bönor                                                          Nyrostad Bönor
En Färsk Espresso

Kommentarer
Postat av: Tina

Kul tips! ska prova någon gång =)

2012-11-20 @ 09:33:02
URL: http://tinasvardag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Kontakta mig
RSS 2.0