Min favorit

Manuella kaffebryggare finns det många av. Jag använder mig mest av aeropress och presskanna. Om jag vill bjuda flera personer på bra kaffe maler jag mina bönor grovt och använder min 1 liters presskanna från Bodum.

 

Vill jag göra en riktigt god kopp kaffe med det lilla extra så tar jag fram min aeropress och maler bönorna på de finaste och får då en kopp kaffe med mycket smaker och helt utan några bönrester.

 

Fördelen med aeropress är att jag kan välja hur mycket stycka jag vill ha från kaffet genom att variera extraktionstiden. Kort extraktion med finmalda bönor ger ett lättare men mycket smakrikt kaffe med mycket frukt. Lång extraktion med finmalda bönor ger ett tyngre och mörkare kaffe.

 

På morgonen tycker jag det är bra med ett mörkt kraftigt kaffe så man vaknar till i kroppen, efter maten föredrar jag ett lättare smakrikt kaffe som inte tar död på alla andra smaker.

Detta gör aeropressen till min favorit när det kommer till tillredning av bra bönor av god kvalité.

 

/PK


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Kontakta mig
RSS 2.0