Att få en bra Crema

Crema är de fina gyllenbruna skummet som täcker en espresso. Crema består av cellulosa och fetter som utvins från kaffebönorna. Kaffe bönerna är 80% arabica och 20% robusta som är rostade i sverige så dom är relativt färskrostade vilket jag tycker gör väldigt stor skillnad på creman. Jag maler bönorna på nr 2 på min MDF kvarn från Gaggia vilket är något finare är vad som är normalt. Sen tampar jag bönorna med en platt tamper och ger den en liten polering. Espresson rinner genom ett öppet hantag och jag stoppar den när jag tycker de ser bra ut varierar på ur stor och kraftig jag vill ha den.
 
Så här ser en espresso men en bra fin crema ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Kontakta mig
RSS 2.0